Thursday 28 January 2010

Karpal pertikai kuasa Sultan Perak


Tuesday, 06 May 2008 07:05am

Berita Harian

PENGERUSI DAP, Karpal Singh semalam mempertikaikan kuasa Sultan dan campur tangan istana dalam pentadbiran kerajaan negeri, termasuk dalam kes pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (Jaip), Datuk Jamry Sury.

Beliau mendakwa Sultan Perak tidak mempunyai hak dalam undang-undang untuk campur tangan dalam keputusan Kerajaan Negeri Perak yang menukar Jamry sebagai Pengarah Jaip baru-baru ini.

"Dalam satu kes di Mahkamah Persekutuan pada 1982, jelas menunjukkan kerajaan negeri berhak menukar kakitangan awam termasuk di peringkat Pusat pada bila-bila masa dan ke mana saja. Sultan Perak pernah menjadi Ketua Hakim dan tidak sedar kes ini.

"Menteri Besar Perak sudah meminta maaf kepada sultan. Kerajaan Perak tidak sepatutnya dipengaruhi istana...begitu juga dengan perkara pelantikan Menteri Besar Terengganu dan Menteri Besar Perlis yang mana istana campur tangan.

"Istana kena faham jangan melampaui batas dan had kuasa. Sultan adalah ketua negeri masing-masing. Malaysia adalah negara tunggal yang ada sembilan sultan, jumlah terbesar di dunia. Kerajaan Pusat patut memastikan sultan dilarang daripada campur tangan dalam pentadbiran kerajaan negeri sehingga Menteri Besar Perak melantik semula Jamry.

"Kita tak hidup dalam zaman feudal lagi. Sultan termasuk Yang di-Pertuan Agong bertindak sebagai penasihat eksekutif mengikut Perlembagaan Persekutuan," katanya pada sidang media di Lobi Parlimen.
Karpal mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mencadangkan supaya Anugerah Darjah Datuk Paduka Mahkota Perak (DPMP) yang membawa gelaran Datuk kepada Exco Kerajaan Negeri Perak, Datuk Ngeh Koo Ham ditarik balik.

Beliau berkata, arahan Sultan Perak supaya Jamry dilantik semula adalah tidak sah mengikut undang-undang dan Jamry sepatutnya ditukar seperti keputusan awal yang dibuat oleh kerajaan negeri.

Katanya, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin tidak perlu meminta maaf kerana tiada salahnya keputusan beliau menukar Jamry.

"Sultan adalah ketua agama Islam tetapi pelantikan kakitangan awam adalah kuasa kerajaan negeri, digaji oleh kerajaan negeri dan sebagai kakitangan kerajaan, mereka boleh boleh ditukar tanpa memberi sebarang alasan. Kalau dipecat, kena beri hak untuk beri penjelasan.

"Pertukaran adalah kuasa kerajaan negeri. Menteri Besar Perak membuat keputusan salah kerana menarik balik keputusan pertukaran Jamry," katanya.

Sementara itu, Ngeh mencabar Zahid untuk membuktikan keikhlasannya sebagai ahli politik kerana pemimpin itu pernah menyokong bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kemudian mengubah haluan dengan menyokong mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau menafikan dirinya mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan negeri akan mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada beberapa pegawai kanan jabatan dan agensi kerajaan negeri yang didakwa cuba mensabotaj dasar kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment